Magamról

Saját fotó
Minden utazás egyszeri és megismételhetetlen, még ha ugyanoda megy is az ember, akkor sem lesz ugyanaz az élmény. Az utazásaim és túrázásaim lényege az, hogy emberekkel találkozzak, lássak ezer apró csodát. Megtanultam élvezni az utazásokat. Bármerre járok, úgy élek, mintha helybéli lennék. A főzés szenvedély, s kétszer két étel sohasem ugyanolyan ízű, mert a lélek zendülése sem ugyanaz. A test is örökkön örökké változik, de a lélek változatlan marad.

2011. július 25., hétfő

Magas-Tátra túra

A harmadik napunkon a Magas-Tátra (szlovákul Vysoké Tatry) felé vettük az irányt. A mi túránk Ótátrafüredről indult, amely település ma a tátrai turizmus központja. Innen különféle túrautak indulnak a Magas-Tátra különböző részeire, melyek közül legnépszerűbb a Tar-patak vízesése.

A kis település nagyon hangulatos, nevezetessége a Grandhotel, amely 1904-ben épült. Az egész város a századforduló hangulatát idézi. A siklóvasúttól nem messze álltunk meg, egy őrzött parkolóban, ahol széles mosollyal, magyarul köszöntött minket a parkolóőr. A Tarajkáig az Ótátrafüredről induló siklóval tehettük meg a túra bevezető szakaszát.

A Tarajka nem más, mint a Nagyszalóki - csúcs gerincének egy kiugró hegyfoka, vagyis taraja. Itt van a siklóvasút felső állomása, a tátrafüredi túravidék túráinak kiindulópontja. Erről a pontról emlékezetes túrákat tehetünk a Magas-Tátra több nevezetes túrapontjára.

A legközelebbi hely a Tarpataki-vízesés (Studenovodské vodopády). Kicsit távolabb a Sziléziai–házhoz (Sliezsky dom) túrázhatunk, valamint a környező völgyekbe és magashegyi csúcsokra. Népszerűségét ennek a helynek az is növeli, hogy a Magas-Tátra pontjai innen érhetők el a leghamarabb.

Mi a Bilik hegyi szálló felé vettük az irányt, majd mellette elhaladva mentünk tovább. Itt kiépített túraútvonal segíti a lejutást a völgybe. A táj annak ellenére elbűvölő és meseszép volt, hogy a pusztító, 2004-es orkán (230 kilométer/órás szélsebességével) hosszú időre megváltoztatta a Magas-Tátra látképét.

A zubogó vízfolyás nekünk bal kézre esett, ennek mentén ereszkedtünk le vissza Tátrafüredre. Itt a kis városon át sétáltunk végig vissza az autóhoz. A növényzet gyönyörű zöldjében pompázott végig a víz mentén, a fenyőfák árván kidőlve, eltörve színesítették a látványt.

Viszont ami szembetűnő volt, hogy a természet nem csak önpusztításra képes, hanem új élet teremtésére is. Maximum 80 cm-es fenyőfácskák látványa fogadott minket. Talán már unokáink, dédunokáink ugyanazt a látványt élvezhetik, amit a vihar előtt mi. A vízből kiálló sziklák illetve a belógó kidőlt ágak nagyon csúsznak, ezért mindenki nagyon vigyázzon, ha ezekre lép.

A csúcs közelében nagyon erős a sodrás, ahogy haladunk lefelé, úgy szelídül meg a folyam. Hatalmas kövek tarkítják a látványt utunkon, s visszatekintve egyre jobban távolodik a Magas-Tátra havas hegycsúcsa.

S írásom végére egy kis érdekesség a siklóvasútról: a kabinból lehet látni a vonató pályát. A sikló ingaforgalmú, azaz két jármű jár fel-le. A pálya közepén találkoznak és mivel csak egy vágány van, ide egy kitérőt kellett beépíteni, ezen a részen haladt el mellettünk a másik jármű, ami a völgyállomás felé haladt. A hegyállomáson van a hajtómű, ami húzza fel a járművet.