Magamról

Saját fotó
Minden utazás egyszeri és megismételhetetlen, még ha ugyanoda megy is az ember, akkor sem lesz ugyanaz az élmény. Az utazásaim és túrázásaim lényege az, hogy emberekkel találkozzak, lássak ezer apró csodát. Megtanultam élvezni az utazásokat. Bármerre járok, úgy élek, mintha helybéli lennék. A főzés szenvedély, s kétszer két étel sohasem ugyanolyan ízű, mert a lélek zendülése sem ugyanaz. A test is örökkön örökké változik, de a lélek változatlan marad.

2011. július 21., csütörtök

Betléri Andrássy kastély - Dedinky túra

Ezt a "Szlovák" túrát idén pünkösdkor tettük meg. A szlovákiai tartózkodásunk négy napos volt. Első nap megálltunk Betlérben, majd Dedinkyben, itt volt a szállásunk, a bázis az üdülés további ideje alatt. A második napunkon a Szlovák Paradicsomot látogattuk meg, ott tettünk egy túrát a Hernád-áttörésnél, a harmadik nap pedig a Magas Tátrában túráztunk, a negyedik napra pedig csak egy kis várlátogatást hagytunk, megnéztük Krasznahorka várát. Ebben az írásomban a Betléri Andrássy kastélyról és Dedinkyről olvashattok, későbbi bejegyzésekben pedig a kirándulásunk további állomásairól.

Az Ózd közelében található Bánréve közelében keltünk át a határon. Egy kis benzinkútnál tankoltunk a Szlovák oldalon, majd Dedinky felé vettük az irányt. Útközben megálltunk a betléri (Betliar) Andrássy kastélynál.

Szeretnék egy kis ismertetőt megosztani a kastély történetéről:
A valószínűleg XVI. századból származó régebbi kastély alapjait kihasználva a XVIII. század elején Andrássy István sarokbástyákkal megerősített kastélyt építtetett. Utódai 1792-1795 között klasszicista stílusban építették át.

További látnivalók: képgyűjtemény - tájképek, portrék, vadászmotívumok; könyvtár több mint 20000 kötettel, fegyvergyűjtemény és vadásztrófeák, egzotikus tárgyak az egész világból, főleg Ázsiából és Afrikából. Tárlatvezetés sajnos magyar nyelven nem volt, így egy szlovák csoporthoz csatlakoztunk.
Innen folytattuk utunkat Dedinky irányába.

A település a Hnilec völgyében a Palcmanhuta víztározó partján 1933-ban jött létre Imrikfalva és Kisistvánd eggyesítésével jött létre. A faluhoz tartozik a Dobšinská Maša nevű rész is. A község domináns épülete az 1835-ben épült Szűz Mária mennybemenetele barokk-klasszicista római katolikus templom. Dedinky kedves, nyugodt, csendes hely, ajánlom mindnekinek, aki békére, nyugalomra vágyik festői környezetben.

A lakosság eredetileg bányászattal, erdészettel és földműveléssel foglalkozott. A 20. században ezeket az idegenforgalom váltotta fel. Az idelátogatók számos vendéglátó és szálláshely közül választhatnak a község a Szlovák Paradicsom- Dél (Slovenský raj-Juh) nevű tanösvény kiindulóhelye. A tanösvény részét képezi a Gerava mészkő-fennsík, amelyre a községből ülőkés drótkötélpályán is feljuthatunk. Az idelátogató hazai és külföldi turisták számára nagy vonzerőt jelent a számos turistaút és a Szlovák Paradicsom hegyeinek és völgyeinek fenséges látványa. A település télen a síelni vágyók kedvenc üdülőhelye valamint a korcsolyázást kedvelők számára pedig kiváló hely a Palcmanská Maša víztározó jege.  Tavasztól őszig a horgászoké, s egész évben a túrázóké.

Az alábbi túrát tettük meg az ott tartózkodásunk alatt. A túra időtartama kb. 3 óra volt.  A szállásunktól nem messze indultunk el a sífelvonó irányába. Felérve a tetőre visszanézve mesés panoráma  tárult elénk, a tó teljesen nagyságában látható erről a pontról. Majd balra ereszkedésbe kezdünk. Keskeny út vezetett végig, mielőtt beértünk a faluba meseszép virágos mező látványa tárult elénk.

Majd beérve a faluba a házak között kanyargunk - bal kézre volt az iskola -, míg el nem értük a minikanyon bejáratát, amit egy eligazító tábla is jelzet. A patakot és a kék jelzést követve haladunk felfelé, a legtöbb helyen a vízfolyással szemben, köveken lépkedve vezetett ez út, majd egyre több doronglétra segítette az előrehaladásunkat.

A víz zubogott, hömpölygött a lábaink alatt. A felső szakasz egyre meredekebbé vált, itt több meredek vaslétrán kellett felkapaszkodnunk, miközben mellettünk sietett le a magasból lezúduló patak vízesés formájában. A szintkülömbség nem volt számottevő, így ezt a túrát a létrák ellenére bárkinek ajánlani tudom. Természtesen a vízálló túracipő csúszásmentes talppal elengedhetetlen.

Kiérve a szűkületből még egy darabon a lombhullató erdőben haladunk, míg fel nem tűnik a Geravy fennsíkja. Itt egy túristaház található valamint néhány ló és bárány színesíti a környezetet. Itt kértünk egy kis segítséget, hogy merre is tudunk visszamenni a faluba, s az ottaniak javaslatára a zöld jelzésen lefelé kanyarogva térhetünk vissza szállásunkra.
Könnyed uzsonna és kicsi pihenő után újra útnak indultunk a víztározó körül. Egy rövidebb túra szerintem nem volt több, mint egy-másfél óránál. Utunk eleinte a vízparton vezetett, majd az erdő sűrűjében folytatódott tovább úgy, hogy többször kint mentünk a víz felett a peremen. Innen az úszkáló halak látványa tárult elénk. A víz kristálytiszta, gyönyörű kékes-zöld színben pompázik. A tó egyik csücske, amely a gáttal szemben található megkerülhető, itt át kell kelni a vasúti sínen, s a műúton keresztül lehet megkerülni a tavat.

Vissza érdemes a gáton áthaladni. A nap időközben elkezdett lemenni a hegyek mögött, sejtelmes fényjáték volt látható, ahogy megvilágította a csúcsot, a tavat, a templomot, a hegyoldalt, az egész festői környezetet.

Ha valaki még Dedinky környékén szeretne túrázni az alábbi lehetőségek közül választhat: Sztracena (Stratená 11 km), Dobsina (Dobšiná 13 km), Mlynky (7 km) a Zejmarky szakadékon keresztül a Geravához, továbbá gyalogtúrával Sólyomvölgybe (Sokolia dolina) vagy Kyseľbe vagy a Fehér-patak völgyén keresztül Csingóba (Čingov 39 km) érünk.